5. Makasiinit

Kauppatalojen lisääntyessä Uitonsillan ja laivalaiturin välinen ranta alkoi täyttyä ranta-aitoista ja –varastoista. Laivat, jotka kuljettivat laivalasteittain halkoja ja voita Viipuriin ja Pietariin, toivat tullessaan viljaa, suolaa, sokeria ja muuta kauppatavaraa kauppapuoteihin.

Syksyisin, sulan veden aikoina, varastot täytettiin ääriään myöten. Talvella varastoja täydennettiin Kallislahdesta, johon tuli rautateitse mm. viljaa ja jauhoja. Junan vaunuja purkamassa saattoi olla jopa 14 sulkavalaista miestä hevosineen ja rekineen. Vilja vietiin Kuhakosken myllylle jauhettavaksi ja sieltä sitten kauppaan myytäväksi.

Tämä makasiini on viimeisiä rantavarastoja, joita ennen oli tiheässä tien ja rannan välillä. Se on toiminut Enso Guitzeitin uittovarastona. Siitä muistutuksena rakennuksen päädyssä Enso Gutzeitin käyttämä tunnus, valkoinen tähti.

Tervahöyryt

Vuoteen 1917 mennessä Sulkavalla oli 16 tervahöyryä, mikä oli enemmän kuin yhdessäkään muussa Mikkelin läänin maalaiskunnassa. Lähes kaikki Sulkavan tervahöyryt rakennettiin niiden koneita lukuunottamatta omassa pitäjässä. Kun tervahöyryliikenne laajeni, pääosa siitä siirtyi talonpoikaisten yrittäjien ja kauppiaiden käsiin.

Kiertäessään laivoillaan pitäjän vesireittejä kauppiaat toimivat myös eräänlaisina oman aikansa “ovelta ovelle” palvelun harjoittajina viemällä asiakkaittensa tarvitsemia tavaroita näitä lähellä oleville rannoille.

Search