10. Laivalaituri Lautaniemessä

Lautaniemi sai nimensä siitä, kun aikoinaan Kuhakosken sahalta sekä vesitse että hevospelissä tuotiin lautaa, joka sitten lastattiin laivoihin.

Matkustajaliikenne

Vuorolaivaliikenne alkoi Sulkavan kirkonkylän kautta todennäköisesti vuonna 1870, jolloin viipurilaisten liikemiesten omistama Saima-yhtiön höyrylaiva alkoi liikennöidä Kuopion ja Viipurin välillä kuljettaen sekä tavaraa että matkustajia. Säännöllisiksi vuorot näyttävät muuttuneen kuitenkin vasta 1870-lopulla, jolloin kuntakokous päätti rakentaa kirkonkylään uuden ja “mukavamman laivasillan” eli laivalaiturin säännöllisen laivankulun alkamiseen vedoten. Paikan sitä varten lupautui ilman vuokraa antamaan kauppias Juho Vihavainen kauppansa luota Lautaniemestä.

Vuodesta 1897 lähtien matkustaja liikenne oli jo niin vilkasta, että Savonlinnan ja Mikkelin välillä liikennöinneillä “Ansio” ja “Aino” laivoilla Sulkavalta päästiin kumpaankin suuntaan joka päivä. Myös Lappeenranta-Savonlinnan reittiä seilanneet Imatra ja Savonlinna poikkesivat mennen tullen Sulkavan kirkolla. Laivan tulo satamaan oli merkkitapaus.

Niin paljon häiriöitäkin höyrylaivojen katsottiin äänekkäillä ja varsinkin hevosia säikyttäneillä lähtöhuudoillaan aiheuttaneen, että kesällä 1910 kuntakokous päätti 40 markan sakon uhalla kieltää kirkonkylän laivarannassa höyrypillillä annettavat lähtömerkit kokonaan niin matkustaja- kuin rahtilaivoiltakin. Tilalle ehdotettiin siirtymistä lähtökellon soittoon.

Search